Mit hol intézhetsz, azaz ÜPO, ONYA és társaik 1.

Ha vállalkozó vagy cégvezető vagy, nem árt, ha saját magad is utána tudsz nézni a saját vállalkozásodra vagy esetleg más vállalkozásokra vonatkozó információknak. Sőt, ha elég bátor vagy, változásbejelentéseket, kérelmeket, akár bevallásokat is beadhatsz önállóan. Erre egyre több felület áll a rendelkezésedre, az elnevezésükre valószínűleg külön team-et foglalkoztat a fejlesztő…

Ebben a bejegyzésben az ÜPO-t, azaz a NAV ügyfélportálját nézzük meg egy kicsit közelebbről. Itt éred el: https://ugyfelportal.nav.gov.hu/

Ahogy látod, ügyfélkapus hozzáféréssel kell rendelkezned ahhoz, hogy használni tudd. Bejelentkezés után sok adatot lekérhetsz, ami a vállalkozásoddal / cégeddel kapcsolatos, nézzük át kicsit részletesebben.

Ha sikerült bejelentkezned, az alábbi oldalon vagy, természetesen a saját nevedet látva.

Ha a kezdőoldal aktív (kis házikó), az alábbiakból választhatsz:

SAJÁT ADATOK – a “bővebb információ”-ra kattintva megjelennek a vállalkozás alapadatai, mindezeket le is töltheted több formátumban.

ADÓNAPTÁR – ez a funkció csak akkor működik megbízhatóan, ha a használata előtt beparaméterezed a vállalkozásodat (adózási mód, foglalkoztatottak, stb…), ennek alapján fog generálni egy adónaptárt a szükséges bejelentési, adatszolgáltatási, bevallási kötelezettségekkel és azok határidejével. Megmondom őszintén, mivel a paraméterezés rengeteg időt elvesz, én ezt a funkciót nem használom.

ADÓSZÁMLA – itt napra pontosan lekérdezheted a beadott bevallások és a befizetéseid állapotát. Lekérdezéskor az adószámla típusát érdemes “tételes”-re állítani, ekkor a részletes táblázatban adónemenként (szja, tb járulék, szocho, stb…) bal oldalon a beadott bevallások, jobb oldalon a jóváírt utalások, nav átvezetések szerepelnek dátummal együtt. Ha valamelyik adónemen tartozásod van, a számlaszámot is rögtön látod, hová kell teljesítened. FIGYELEM! A TÚLFIZETÉS NEM MINDEN ESETBEN VALÓS! Bővebben az adófolyószámla értelmezéséről ITT TALÁLSZ INFÓKAT.

FOGLALKOZTATÁSSAL KAPCSOLATOS BEJELENTÉSEK – ebben a blokkban az esetleges alkalmazottaiddal és a saját jogviszonyoddal kapcsolatos nyilvántartásokat láthatod.

JÁRULÉK ADATOK – itt tól-ig formátumban egy adott időszakra lekérdezheted a téged érintő járulékok összegét és alapját havi bontásban. Fontos tudni, hogy a beküldött bevallásokból dolgozik, vagyis ha esetleg van hiányzó bevallásod, akkor nem ad pontos eredményt. A “részletek megtekintése” gombbal tudod egyre jobban kibontani az adott hónapot.

ADÓRAKTÁRI KÉSZLET, ADÓRAKTÁRI KÉSZLETMOZGÁS, JÖVEDÉKI BIZTOSÍTÁS – ezek mind speciális adózói körökre vonatkozó adatokat tartalmaznak.

1%-os FELAJÁNLÁS LEKÉRDEZÉSE – itt megnézheted, hogy melyik évben kinek ajánlottad fel az szja-d 1%-át és hogy az célba jutott -e.

HIÁNYZÓ BEVALLÁSOK – folyamatosan bővülő bevallási típusokkal jelzi, ha valami nem került beadásra.

Ezek azok a fő menüpontok, amit könyvelő nélkül is biztos kézzel használhatsz információszerzésre. A lejjebb található ügyintézési lehetőségek már inkább szakmaiak, de próbálkozhatsz velük.

A további bal oldali főmenükben utánanézhetsz elektronikusan beadott dokumentumoknak, bevallásoknak (DOKUMENTUMOK), ellenőrizheted, hogy a könyvelőd hivatalosan, szabályosan képvisel -e téged (KÉPVISELETEK), illetve akár időpontot is foglalhatsz személyes ügyintézésre az ügyfélszolgálatokra.